I Stockholm finns närmare 300 000 garageportar. Många av dem har varit med ända sedan 70- och 80-talen och är egentligen för gamla för att fortfarande vara i drift. Man brukar säga att garageportar i Stockholm har en livslängd på 25-30 år, efter det är det hög tid att byta ut sin garageport. En ny garageport behöver inte kosta så förfärligt mycket, priserna varierar mellan 5000 och 30000 kronor. Vill man ha en motordriven garageport kostar det förstås lite extra, dessutom kostar det en slant att få den monterad. Vi tar här en titt på hur man vet att ens garageport är för gammal och behöver bytas ut, samt vad kan göra om så är fallet.
Gammalt och slitet
En vanlig typ av garageport i Stockholm under sjuttio- och åttiotalen var den klassiska vipporten, som man fortfarande ser på många garage idag. Vipporten har två kraftiga fjädrar som håller nere porten när den är stängd. Fjädrarna ”vill” öppna porten, vilket gör att påfrestningen på fjädrarna kommer när garageporten är i stängt läge, vilket den ju är en stor del av tiden. Det säger sig självt att en fjäder som hålls spänd i decennier till slut blir sliten och riskerar att brista.
En stor risk med gamla garageportar är just att fjädrarna spricker och att porten faller ner, i värsta fall när en person eller bilen befinner sig under den, med risk för skador. En annan risk är om fjädrarna är oskyddade, vilket de är på många äldre garageportar. Fjädern riskerar då när den brister att träffa en person som råkar befinna sig i närheten, exempelvis för att öppna porten. Det har skett många skador och till och med dödsfall på grund av fjädrar som brustit och träffat olyckligt.
Har man en gammal vipport med fjädrar bör man låta en montör komma och besiktiga dem. Om porten har en tjugo, trettio år på nacken kan man vara ganska säker på att montören kommer att rekommendera att fjädrarna eller till och med hela garageporten byts ut.
Man kan också testa porten själv för att se om fjädrarna är lagom hårt spända, det brukar vara lite si och så med den saken efter många års användning. Om fjädrarna är för löst spända slår garageporten igen när man försöker ställa den i halvöppet läge. Om fjädrarna är för hårt spända öppnar den sig tvärtom med en smäll när den är på väg upp och man släpper handtaget. Om något av ovanstående stämmer in på din garageport bör du låta en montör justera fjädrarna.
Har du en gammal garageport i Stockholm som du är osäker på eller som du vet behöver bytas ut kan du kontakta en montör som kommer ut och tittar. Ser montören att det är läge för ett portbyte kan han hjälpa dig att hitta en bra modell. Förutom vipporten finns även vikportar, slagportar och takskjutportar, alla med sina för- och nackdelar. Mycket beror på vad du tycker är snyggt och vilken stil huset har. Vissa modeller lämnar gott om utrymme i garaget, andra tar ingen plats på utsidan. En montör kan hjälpa dig hitta rätt modell och även mäta garageöppningen för at t kunna hitta rätt port åt dig.
Det går att installera en garageport själv, men det kräver noggrant arbete för att det ska bli snyggt och säkert. Anlitar du en montör vet du att du får en dörr som kommer fungera bra i åtminstone 25 år. Dessutom är det tillåtet att använda ROT-avdraget på arbetskostnaden.