Hur gör man om man inte är nöjd med renoveringsarbetet?

Visste du att det finns åtminstone 5.000 hantverkare i Stockholm, minst 1.500 sådana i Göteborg, och mer än 700 hantverkare i Malmö? Och många fler i övriga landet. Över 300.000 arbetar inom något byggföretag i hela landet, och tillsammans med andra hantverkare, sysselsätter hela branschen flera miljarder kronor. Som du förstår är det väldigt många hantverkare och byggjobbare som man behöver ta ställning till om man är husägare och behöver någon som kommer och renoverar, bygger och måla om i sitt hus, sin lägehet eller sin bostadsrätt. Här försöker vi bena ut hur man kan bli nöjd med en hantverkare som man anlitar och hur gör man om man inte blir det?

Så kan du gå vidare om du inte är nöjd med renoveringen

Tyvärr händer det lite då och då att man inte blir nöjd med en renovering som man har kommit överens om med en hantverkare. Vad gör man då? Det bästa är att alltid ta kontakt med den hantverkare som har gjort renoveringen. Han, eller hon bör alltid få en chans att rätta till det som har blivit fel. Men om hon eller han inte vill göra det, eller om du, inte vill det, finns det andra sätt. Här går vi igenom vad du som konsument kan göra.

Allmänna Reklamationsnämnden ARN
Man kan klaga hos ARN. Vill man till exempel inte betala, måste man ange varför och allt måste dokumenteras. Det som ARN kan göra, är helt och hållet baserat på det som du har dokumenterat. Då kan de döma till att fakturan, till exempel inte behöver betalas.

Konsumentombudsmannen i din kommun

Man kan alltid i alla lägen ta kontakt med en konsumentombudsman i din kommun och den personen bör ge dig råd och stöd vad du kan göra i fall du inte vill betala fakturan från hantverkaren.

Gå till pressen?

Om du fortfarande inte är nöjd, har man som privatperson alltid rätt att gå till media och klaga. Det är inte säkert att de skriver om ditt fall, om det inte är ett solklart fall av fusk eller andra häpnadsväckande saker.

Klaga på sociala medier?

Många tar till sociala medier när de inte kommer på någon annat sätt att klaga på. Bra eller dåligt? 

Ge dåliga omdömen på reco.se?

Kommer man inte på något mer konstruktiv sätt att klaga på en hantverkare, kan man alltid ge ett omdöme på reco.se och försöka så objektivt det går att skriva vad man är missnöjd med.

Så kan du hitta en hantverkare som du kan bli nöjd med

Att anlita en hantverkare som man inte blir nöjd med är slöseri både av den egna och hantverkarens tid. Då tycker vi att det är mycket bättre att hitta rätt hantverkare från början. En allmän rekommendation är att alltid vara noggrann och kontrollera hantverkaren innan du bestämmer dig. Kontrollera alltid offerter. Läs igenom alla avtal som du skriver under. Kontrollera referenser och läs allt du kan om en hantverkare. Hittar du ingenting om den hantverkaren kanske du helst inte ska anlita den, då kanske du bör anlita någon annan, som har många referenser.

13 Sep 2018